Petr Hendrych: Lidé si nákupem hadříků dělají radost i v krizi

17.06.2013
GPEF

Když Petr Hendrych na sklonku minulého století zakládal módní značku pietro filipi, asi netušil, že s ní uspěje nejen doma, ale i v zahraničí. A už vůbec nepočítal, že firmu prodá a téměř o dekádu později koupí zpět. Právě to se nyní stalo a Hendrych chystá další rozvoj byznysu s „hadříky“, jak sám módu nazývá. Krize se nebojí. „Stejně jako lidé musí jíst nebo si kupovat léky, tak i v ekonomicky slabší době si chtějí udělat radost.“

Když Petr Hendrych na sklonku minulého století zakládal módní značku pietro filipi, asi netušil, že s ní uspěje nejen doma, ale i v zahraničí. A už vůbec nepočítal, že firmu prodá a téměř o dekádu později koupí zpět. Právě to se nyní stalo a Hendrych chystá další rozvoj byznysu s „hadříky“, jak sám módu nazývá. Krize se nebojí. „Stejně jako lidé musí jíst nebo si kupovat léky, tak i v ekonomicky slabší době si chtějí udělat radost.“

E15: Proč jste se rozhodl koupit zpět většinový podíl ve společnosti pietro filipi?

Důvodů bylo více, avšak ten nejdůležitější byl fakt, že fond Genesis potřeboval z investice v pietro filipi vystoupit. Dnešní trh přitom není kapitálovým investicím příliš nakloněn. Nabídky, které jsme historicky dostali, tomu také odpovídaly. Po mém dvacetiletém působení v této společnosti a znalosti prostředí mi tedy dává smysl vrátit se s výraznějším podílem zpět a rozvíjet společnost dál.

E15: Nelákalo vás naopak prodat svůj minoritní podíl a věnovat se něčemu úplně jinému?

Takto věc nestojí. Po dobu trvání investice fondu v pietro filipi jsem musel dodržovat dané dohody, respektive akcionářskou smlouvu, tedy brát ohled i na investici fondu. Nejste tak zcela svým vlastním pánem. Avšak ve chvíli, kdy jsem cítil reálnou příležitost vrátit se významným podílem do společnosti, připadala mi tato cesta lepší než svůj podíl prodávat a hledat příležitosti pro jiné investice.

E15: Není za vaším návratem obava, že by firmu mohl získat někdo z konkurence? V minulosti kolem vás kroužila skupina LBM Michaely Maláčové, zájem měl majitel Kary Zdeněk Rinth...

Obavy jsem neměl, a to nešlo jen o tyto zájemce. Kolem nás kroužili i jiní významní investoři s různými strategickými cíli. Ale nabídky, které přišly, byly velice nízké. Jsem dokonce do budoucna připraven prodat celý podíl. Ale musí to dávat smysl.

E15: Nelitujete, že jste v roce 2004 prodal majoritu fondu Genesis?

Ne, určitě bych se ani dnes nerozhodl jinak. Genesis je velice seriózní fond se zaměřením na výsledek společnosti a kontrolu firmy, ale nikdy nečinili provozní ani jiná podobná rozhodnutí. Vždy jsme měli jako management volnost a fond vždy jen kontroloval výsledky. Genesis dnes patří v rámci českého trhu k nejúspěšnějším fondům, podařilo se jim velmi dobře zhodnotit své investice.

E15: Čím Genesis firmě prospěl?

Především přinesl do společnosti nové finanční zdroje. S jeho vstupem dostala společnost nové rozměry. Důkazem toho je, že jsme za osm let firmu ztrojnásobili. To znamená z 200milionových tržeb na současných 600 milionů.

E15: Znamená to, že jste nyní musel dát za většinový podíl třikrát tolik, než za kolik jste ho v roce 2004 prodal?

To se vůbec neměří velikostí společnosti. Cena se řídí výsledky společnosti a stejně tak se řídí zájmem investorů a poptávkou na trhu. A ta se po roce 2009 výrazně snížila. Nabídl jsem částku, která převyšovala nabídku jiných investorů, kteří projevili o společnost zájem. Jednání o ceně probíhalo kultivovaně a obešlo se bez stresu. Společně jsme věděli, kde se můžeme pohybovat.

E15: Z čeho transakci financujete?

Společnost pietro filipi si vzala akviziční úvěr na nákup vlastních akcií a celá transakce je spolufinancována privátními zdroji fyzické osoby, pana Radima Jaska. Přičemž pan Jasek je jedním z partnerů fondu Genesis, tudíž společnost dobře zná, a na základě zkušeností se rozhodl investovat. To je pro nás přidaná hodnota. Výsledkem této transakce je dvacetiprocentní spoluúčast pana Jaska vůči mému osmdesáti procentnímu podílu.

E15: Plánujete ve firmě nějaké změny?

Záměrem spojeným se vstupem fondu Genesis bylo vybudovat vlastní silnou prodejní síť na českém a slovenském trhu a v případě finančních možností vytvořit dceřiné společnosti na dalších trzích. To jsme v podstatě splnili. Kromě česko-slovenského trhu jsme v roce 2008 vstoupili na trhy v Litvě a Lotyšsku, kde jsme poté vybudovali efektivní prodejní sítě. Tyto dva zmíněné trhy jsme si vybrali, protože jsou relativně malé a rozjezd našeho obchodního modelu tam nebyl kapitálově tak náročný. Ověřili jsme si tímto potenciál značky pietro filipi a její další možné expanze na jiné trhy.

E15: Takže budete pokračovat v expanzi?

V nejbližším období se zaměříme převážně na zefektivnění stávající sítě. Vstup na další trhy s vlastním kapitálem prozatím neplánujeme.

E15: A s cizími zdroji a cizím kapitálem?

Co nás může dál posouvat a co plánujeme, je pokračování expanze formou franšízy.

E15: Stále platí, že z dlouhodobého pohledu je pro vás nejatraktivnější východ Evropy?

Zcela jednoznačně. Náš zájem se vždy soustředil a i v budoucnu soustředí na trhy, které se mění. Tam je naše příležitost.

E15: Mohou vaši zákazníci očekávat nějaké zásadní změny v produktech?

Zásadní změny ne, chceme dál dělat to, co dosud, a core business pro naše zákazníky zachovat. Módní segment se neustále vyvíjí, trendy se mění každou sezonu, pořád je něco nového. Snažíme se tento vývoj následovat a náš core business naopak neustále kultivovat.

E15: Jaký růst tržeb plánujete?

Náš plán počítá s růstem o dvě až čtyři procenta ročně. Letošní duben a květen byly z hlediska tržeb jedny z nejlepších měsíců v historii firmy.

E15: Můžete srovnat, kam se trh posunul od roku 2004, kdy jste pietro filipi prodával?

Změnil se zásadně. Hlavní období výstavby obchodních center začalo někdy kolem roku 2000. Vstoupila sem řada developerů, stavěli nákupní centra a začali nabízet velké množství obchodních ploch. Tím umožnili vstup mezinárodních značek na český trh. Konkurence je dnes úplně jiná, než byla v roce 2004. Ale myslím, že největší boom už je za námi.

E15: Je vyšší segment, na který cílíte, chráněný před poklesem útrat spotřebitelů?

Naše cílová skupina výrazný pokles příjmů nepociťuje. Myslím si, že stejně jako lidé musí jíst nebo kupovat si léky, tak i v ekonomicky slabší době si lidé chtějí udělat radost. A „hadříky“ jsou relativně dostupné a lidé se jimi rádi potěší. Směřujeme k zákazníkům, kteří mají zájem o módu, je součástí jejich životního stylu, a tím také reprezentují svůj společenský status.

E15: Bude nadále tváří pietro filipi Aňa Geislerová, která pro vás také navrhuje?

Aňa pro nás už další kolekci nedělá. Její poslední kolekci pro podzim/zimu jsme uváděli loni v září. Spolupráce skončila z čistě pragmatických důvodů. Dělali jsme spolu pět kolekcí pro pět sezon a nyní jsme už těžko hledali způsob, jak navázat. Spolupráce s ní byla úspěšná nejen komerčně, ale obohatila společnost i lidsky. Aňa byla nedílnou součástí týmu a její cit pro módu byl další přidanou hodnotou. Každý brand čas od času potřebuje oživení kolekce a my hledáme další způsoby, jak zákazníky nepřestat překvapovat a jejich vztah ke značce ještě více prohlubovat. Tentokrát se soustředíme na muže, více však zatím nebudu prozrazovat.

Petr Hendrych (48)

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou. V roce 1990 založil velkoobchodní společnost Hendrych, která dovážela konfekci ze zahraničí. V roce 1993 přišel na nápad vytvořit vlastní značku pietro filipi. V roce 2004 prodal většinový podíl fondu Genesis Capital. Firma poté kromě Česka expandovala také do zahraničí. Minulý týden Hendrych podepsal s Genesis Capital dohodu o odkupu majority zpět do svých rukou.

Newsletter

Chcete být stále v obraze?

Odebírejte newsletter Genesis Capital